Pagina's

donderdag 22 januari 2015

Actie loont, sociaal overleg opgestart

donderdag, 22 januari 2015
Vakbond ABVV | Actie loont, sociaal overleg opgestart
Het sociaal overleg tussen de sociale gesprekspartners is hervat…wat is er afgesproken?

Vakbonden en werkgeversorganisaties overleggen nog heel deze maand. Op 30 januari volgt dan een nieuwe ontmoeting met de regeringDie heeft zich overigens geëngageerd om maatregelen te nemen die de verschuiving van de lasten op arbeid naar andere inkomensbronnen versterken.


Actie loont

Dankzij het succes van de nationale betoging van 6 november, de provinciale stakingen van 24 november, 1 en 8 december, en van de nationale staking van 15 december, hebben de werkgevers ingestemd met een onderhandelingskalender die loopt tot eind januari.

Waarover wordt er nu gepraat?

  • Lonen

    De loonvorming staat in het licht van het rapport van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven, waarin het loonverschil met onze buurlanden wordt besproken en een loonmarge wordt aangereikt voor een loonsverhoging bovenop de index en de baremieke verhoging.

    Hoe zit het met dat loonverschil met de buurlanden? Het rapport geeft aan dat dit eind 2014 slechts 2,9% bedroeg. Dit is het laagste cijfer sinds geruime tijd. Bovendien houdt dit cijfer geen rekening met de miljarden aan loonsubsidies die de bedrijven ontvangen.

    Is er loonmarge?Het rapport geeft aan dat de lonen in de privésector in de buurlanden in 2015-2016 stijgen met 4,7%.

    Het rapport bewijst dat een indexsprong niet gerechtvaardigd is
    . Zelfs indien de regering ons geen indexsprong oplegt, zal het loonverschil met de buurlanden de komende twee jaar verdwijnen. Het rapport geeft ons gelijk: gooi die contraproductieve en puur symbolische indexsprong in de prullenmand.
     
  • Welvaartskoppeling

    Om de twee jaar moeten de sociale gesprekspartners beslissen over de toewijzing van de bij wet bepaalde enveloppe voor de welvaartskoppeling van de sociale uitkeringen. Deze welvaartskoppeling komt bovenop de indexering en is bedoeld om het verschil tussen de stijging van de uitkeringen (dankzij de indexering) en de evolutie van de gemiddelde lonen enigszins weg te werken.

    Het uitgangspunt is de levenstandaard op peil houden van de mensen aangewezen op een uitkering. Het gaat om pensioenen, werkloosheidsuitkeringen, uitkeringen bij (beroeps)ziekte, invaliditeit, arbeidsongevallen.
     
  • De toepassing van de compromissen over het brugpensioen en het tijdskrediet;
    Vakbonden en werkgevers hebben een compromis opgesteld met nieuwe regels. De regering heeft dit compromis goedgekeurd. Enkel de praktische uitvoering moet nu nog volgen.
     
  • De afronding van de eerste fase van de harmonisering van arbeiders- en bediendestatuten.


Hoe gaat het verder?

Na afloop van de onderhandelingskalender eind januari zullen we evalueren of er echt sprake is van een daadwerkelijk sociaal overleg en zullen we bekijken wat de regering doet met de uitkomst van het overleg.

In loop van de maand januari zullen we dus ook te weten komen in welke mate de werkgevers en de regering ruimte voorzien om te onderhandelen over de andere bakens van het actieplan van het gemeenschappelijk vakbondsfront:
  • de verankering van een sterke federale sociale zekerheid;
     
  • de uitvoering van een relance- en investeringsbeleid dat kwaliteitsvolle banen schept, de garantie van kwaliteitsvolle openbare diensten en de stopzetting van de aanvallen op de ambtenaren,
     
  • een rechtvaardige fiscaliteit door middel van een grotere inspanning van de inkomens uit kapitaal.

    De vermogens en vermogenswinsten moeten substantiële bijdragen leveren om onze maatschappij te financieren. 

    Er liggen voldoende pistes op tafel om op korte termijn een rechtvaardige fiscaliteit te realiseren, en zo de rechtvaardigheid te herstellen. We zullen geen genoegen nemen met minimalistische scenario's. We willen een goed gekozen mix van maatregelen en een intensievere strijd tegen fiscale fraude.

    We zijn voorstander van een grote fiscale hervorming, met een luik vermogensfiscaliteit en een luik milieufiscaliteit.

    Om jobs te creëren is zo'n tax shift veel efficiënter dan een indexsprong. Bovendien treft een echte shift naar inkomens uit vermogen de gezinnen met lage en middeninkomens veel minder dan een indexsprong.